Blogs

Afzien en genieten op Mallorca

• Vereniging
  • 4 minuten (898 woorden)

Mallorca - maart 2022

BAM! Klok vanwege zomertijd een uurtje vooruit, dus nog een wat korter nachtje.

Eind maart vlogen wij (Twan, Alko, Richard, Bert en Roy) naar het Spaanse eiland Mallorca om de aankomende Jubileumreis van Tour Culinair voor te bereiden. We werden extreem vroeg in de ochtend op Schiphol verwacht om aan te sluiten in de rij van Easyjet. Zoals verwacht waren er meer dan voldoende incheckbalies open en konden wij direct onze koffer afgeven omdat we online waren ingecheckt. Tot dusver verliep de reis zoals we verwachten van Easyjet. (Gelukkig vliegen we in oktober met Transavia.. ;)) Maar kop op, schouders eronder. We gingen immers op pad voor een hoger doel! Niet klagen, niet zuchten, niet puffen, maar met opgeheven hoofd en een goede dosis humor met onze paspoort in de hand door de security! Althans, bijna iedereen! Er lag nog één paspoort in Emmeloord. Namen worden verder niet genoemd. Al met al nog even spannend of we de vlucht compleet zouden halen.

Eenmaal in het vliegtuig als de sodemieter de tablet aan en series kijken waar we normaal niet aan toe komen. Enkele anderen sloten verstandig de ogen en probeerden nog even een paar uurtjes slaap te pakken. 2,5 uur vliegen was toch al snel 2,5 keer meer slaap dan de nacht ervoor. Fijn dat eenieder op zijn eigen manier de vliegreis enigszins comfortabel maakte.

Waar we veel zon verwachten met aangename temperaturen, moesten we helaas in La Palma snel de jas aan. Het bleek al weken slecht weer te zijn op het Spaanse eiland. In Nederland was het de afgelopen dagen stukken beter. Gelukkig was het droog en voor de middag was ons de zon beloofd. Eerst nog een tripje naar het hotel voor de boeg. Onze penningmeester had een Mystery Car gehuurd! Moesten we met 5 man (en 5 koffers en 1 racefiets) in een fiat panda, of hadden we geluk? We hadden geluk, het werd geen Fiat Panda, maar er waren ook niet veel auto's van dit budget waarin de reis comfortabel zal worden met 5 ietswat gespierde en brede mannen, 4 normale koffers en een mega koffer uit Blokzijl + de fiets, speciaal enkele dagen eerder overgevlogen van Ruurlo naar Palma. Vraag ons niet hoe, maar we hebben het gefixed.

Eenmaal in het hotel, welke goedgekeurd is door onze voorzitter, konden we ons voorbereiden op de kennismaking met de fietsverhuurd op Mallorca. Vanzelfsprekend hadden we veel vragen. Helaas bleek onze man met enige regelmaat geen antwoord op alle vragen, maar dat loste hij op met de magische woorden; "sorry, ik ben een beetje overvraagd"

Inmiddels ging de zon schijnen en was het tijd om de heenreis en de kennismaking te evalueren in een prachtige strandtent. Hier hebben we heerlijk gelunched en genoten van fijne wijnen en een goed glas bier. Uiteindelijk hebben we, na een gesprek met de directie van het Hotel ons opgefrist en in de avonduren genoten van al het lekkers wat Palma ons te bieden heeft!

Volgende ochtend, een mooie trip van 122 km met 1.600 hoogtemeters voor de boeg. Roy & Alko kregen met hun e-bike al snel last van een nieuw stress syndroom; Accu Stress!  We hebben een 9-tal beklimmingen gedaan. Meerdere malen de weergoden bedankt dat de zon volop scheen, en vooral genoten van de prachtige vergezichten, asfaltwegen en fijne koffie- en eettentjes onderweg. Vooral de lunch was er eentje om nooit meer te vergeten. De rest van de rit werd behoorlijk winderig, maar dat mocht de pret niet drukken, Iedereen wilde bij deze winderigheid graag op kop fietsen. Het einde van de rit gevierd met een mooi glas bier, er even niet aan denken dat er nog 15 km naar het hotel gefietst moest worden. Dit was voor de ongetrainden onder ons funest. (vooruit, voor 1 ongetrainde). De groep heeft die avond moeite gedaan om te zorgen dat we de volgende dag weer met 5 man konden vertrekken, en de huurauto achteraf dus niet nodig is gebleken.  Dank hiervoor, nogmaals! Want dag twee was een dag welke je niet mag missen.

Helaas hebben we een prachtig uitzicht moeten missen tijdens de eerste beklimming, aangezien er een aanzienlijke hoeveelheid mist in de bergen hing. Jammer! Maar dat betekent dat we in oktober nog een extra mooi (voor)uitzicht hebben. Ook kwamen we erachter dat we de rit misschien wat moesten inkorten. Gelukkig kent Bert niet alleen de weg in Ruurlo maar ook in Mallorca. Twan en Richard konden het niet laten om de hele route inclusief een extra klimmertje te fietsen. Hierin werd duidelijk dat de penningmeester aanzienlijk jonger is dan onze voorzitter. Ook al zegt leeftijd niet alles m.b.t. fitheid. Want een 58 jarige zonder motorondersteuning blijkt nog makkelijker te fietsen dan een jonge god van 36 met motorondersteuning. Best confronterend, maar diep respect voor onze pannekoekenbakker uit Ruurlo!

We sloten af op een prachtige locatie midden in Mallorca! Wat dit was? Dat zien we in oktober. Hoe we het precies gaan invullen blijft nog even een geheimp, maar we kunnen jullie vertellen dat het fantastisch wordt en wat extra trainen en een E-bike voor enkele van onze leden echt geen overbodige luxe zal zijn. Uit ervaring kan ik zeggen dat het er juist leuker door wordt!

We zien elkaar snel weer op de fiets en kijken nu al uit naar een onvergetelijke jubileumeditie in Spanje!

Roy Spekhorst

Mooie vergezichten

Op inspectie

Verdiend!

Alko en Roy met Accu Stress

Genieten van Nationaal Park de Weerribben
03mei

Blokzijl - zondag 24 april 2022 Traditioneel vangt het nieuwe Tour Culinair seizoen aan met de Voorjaarsklassieker, deze editie was...

Inspiratie in de Achterhoek
04mrt

DOETINCHEM - Van 2 t/m 5 oktober werd de Tour Culinair Editie 2021 verreden in de Achterhoek. Gedurende twee dagen fietsten de...